پیام‌رسان بله

وبلاگ رسمی پیام‌رسان بانکی بله

Instagram

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

۴۵۴

چگونه از ویژگی‌های «پیام‌رسان مالی بله» استفاده کنیم؟

بله اولین و تنها پیام‌رسان ایرانی است که قابلیت‌های مالی را نیز فراهم کرده است. در این پست قصد داریم شما را با نحوه استفاده از این ویژگی‌ها بیشتر آشنا کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

بله؛ یک ظاهر جذاب و کاربردی

در نگاه اول؛ اپلیکیشن بله تفاوت‌های مهمی با سایر پیام‌رسان‌ها دارد. وجود ۵ تب در پایین صفحه و وجود تب «بانک من» در مرکز، نشان از قابلیت‌های مالی بله دارد.

شما می‌توانید علاوه بر گفتگو با دوستانتان، از طریق تب «بانک من» به انجام کارهای مالی و بانکی خود بپردازید. برای این کار لازم است کارت یا کارت‌های بانکی خود را تعریف کنید.


تعریف کارت بانکی

برای استفاده از قابلیت‌های مالی بله ابتدا باید مشخصات کارت (کارتهای) بانکی خود را تعریف کنید.

برای این کار باید به تب بانک من بروید و از دکمه بالا سمت راست، گزینه «مدیریت کارتهای من» را انتخاب کنید.  سپس «افزودن کارت جدید» را انتخاب و کارت خود را تعریف نمایید.

با انتخاب این گزینه، سامانه «پیوند» - که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده- برخی از شماره‌کارت‌هایی که تاکنون با آنها تراکنش آنلاین داشته اید را نشان می‌دهد.  شما می‌توانید «CVV2» و «تاریخ انقضا» هر کارت را نیز به صورت محرمانه و کد‌شده از طریق بله در گوشی خود ذخیره کنید تا در هر تراکنش نیازی به تکرار آنها نباشد. شما می‌توانید کارتهای دیگر خود را نیز به صورت دستی وارد نمایید.

نکته: ممکن است کارت‌هایی که در سامانه پیوند نشان داده می‌شود، متعلق به شما نباشد. در این صورت آنها را حذف کنید.

 


«انجام کارت به کارت»، «دریافت موجودی»، «پرداخت قبض»، «خرید شارژ»، «استعلام قبض موبایل»، «پرداخت قبض جریمه» و «پرداخت عوارض خروج از کشور» به راحتی

با حضور در تب «بانک من شما به گزینه‌های متعددی برای انجام کارهای بانکی‌تان دسترسی دارید. شما با انتخاب هر یک از گزینه‌های می‌توانید به راحتی عملیات مورد نظرتان را انجام دهید. برای پرداخت نهایی کافی است تنها کارت مورد نظر خود را انتخاب و رمز دوم آن را وارد کنید!

«کارت به کارت»: در حال حاضر امکان «کارت به کارت» از مبدا ۱۵ بانک‌ «ملی»، «ملت»، «تجارت»، «کشاورزی»، «پاسارگاد»،‌ «پارسیان»، «سامان»، «انصار»، «آینده»، «پست‌بانک»، «شهر»، «سرمایه»، «دی»، «حکمت ایرانیان» و «ایران‌زمین» وجود دارد و سایر بانک‌ها نیز به زودی اضافه خواهند شد. شما می‌توانید از مبدا این بانک‌ها به تمامی کارت‌های عضو شتاب پول واریز کنید.

«موجودی کارت»: شما می‌توانید از کارت بانکی خود به راحتی موجودی بگیرید. این کار برای کارت‌های بانک ملی ایران،‌ رایگان است و برای بقیه بانک‌ها (این سرویس برای تمامی بانک‌ها در دسترس است) دارای کارمزد مصوب بانک مرکزی می‌باشد که توسط بانک عامل کسر می‌شود.

«پرداخت قبض»: برای پرداخت قبض می‌توانید به راحتی از بارکدخوان استفاده کنید و یا شناسه قبض و شناسه پرداخت را به صورت دستی وارد کنید.

«خرید شارژ»: از طریق این گزینه می‌توانید برای خود یا افراد دیگر، به راحتی شارژ «همراه اول»، «ایرانسل» و یا «رایتل» خریداری نمایید.

«استعلام قبض تلفن همراه»: شما می‌توانید قبض تلفن همراه خود را استعلام کرده و آن را پرداخت کنید. این امکان برای مشترکان اپراتور همراه اول وجود دارد که قبض میان‌دوره و پایان‌دوره خود را از این طریق پرداخت نمایند.

«پرداخت خلافی خودرو»: در صورتی که قبض خلافی خودرو خود را دریافت نموده‌اید می‌توانید از طریق این گزینه به راحتی آن را پرداخت نمایید.

«عوارض خروج از کشور»: چنانچه قصد مسافرت خارج از کشور از طریق مرزهای هوایی را دارید بله این امکان را برای شما فراهم کرده تا بدون نیاز به مراجعه به بانک، عوارض خروج خود را بپردازید. برای این کار باید کد ملی مسافران را وارد نمایید. در هنگام حضور در فرودگاه، کد پیگیری این تراکنش را به همراه داشته باشید.

 «رسید تراکنش»: این بخش به شما امکان می‌دهد کلیه تراکنش‌های مالی که در بستر بله انجام داده‌اید را مشاهده و مدیریت و حتی آنها را از طریق یک فایل اکسل جمع‌بندی و ذخیره کنید.


انتقال پول/درخواست پول از مخاطبان

 در صورتی که می‌خواهید با یکی از مخاطبان خود، تراکنش مالی داشته باشید، در صفحه گفتگو با مخاطب، با لمس آیکن «شتاب»، گزینه‌های «کارت به کارت» و «درخواست پول» را مشاهده خواهید کرد. 

بنابراین شما از این طریق می‌توانید به راحتی برای مخاطب خود پول منتقل کنید حتی اگر شماره کارت او را ندانید. البته مخاطب شما باید کارت خود را تعرییف کرده باشد. در ضمن شما می‌توانید از مخاطب خود «درخواست پول» داشته باشید. در این صورت به راحتی یک پست «درخواست پول» (که می‌تواند همراه با تصویر، توضیح و مبلغ مورد نظر باشد) را برای او ارسال کنید. به محض پرداخت، رسید تراکنش در صفحه گفتگوی شما با او، نمایش داده می‌شود.



امکان ایجاد کانال فروشگاهی و خیریه آنلاین

با استفاده از قابلیت درخواست پول بله شما می‌توانید اقلام و کالاهای خود را به فروش برسانید. کافی است یک کانال ایجاد کنید و کالای مورد نظر خود را به صورت درخواست پول، در کانال قرار دهید. مشتریان شما می‌توانند با فشردن دکمه پرداخت، پول را به حساب شما واریز نمایند. در هنگام انتقال پول امکان نوشتن «توضیحات» نیز وجود دارد. بنابراین مشتری شما می‌تواند «آدرس» یا سایر مشخصاتی که برای ارسال کالا به آن نیازمند هستید را برای شما بنویسد. 

پس از انتقال پول رسید تراکنش به صورت اتوماتیک برای شما و مشتری ارسال می‌شود که در آن علاوه بر مبلغ، کد پیگیری و مشخصات تراکنش، دو نوشته «بابت» و «توضیحات» نیز وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی متوجه شوید که این پول بابت «چه کالایی» پرداخت شده و «چه کسی و با چه مشخصاتی» آن را پرداخت نموده است!


این امکان می‌تواند برای خیریه‌های آنلاین نیز بسیار قابل استفاده باشد.



توضیحات کارت به کارت؛ راهی راحت برای مستند کردن تراکنش‌ها

 یکی از قابلیت‌های خوب بله، امکان اضافه کردن توضیحات در هنگام انجام تراکنش مالی است. علاوه بر مثالی که در بخش قبل ذکر شد شما می‌توانید برای هر یک از تراکنش‌های انتقال پول خود نیز فیلد توضیحات کارت به کارت را تکمیل کنید تا در آینده در هنگام مطالعه رسیدها، به راحتی متوجه شوید که چرا این تراکنش را انجام داده‌اید. مثال: «شارژ ساختمان»، «قسط وام منزل»، «اجاره مغازه»، «هدیه»‌ و ...


قابلیت‌های مالی بله همچنان در حال توسعه و بهبود است و ما تلاش می‌کنیم در محیط گفتگو، امکان دریافت و پرداخت راحت پول را فراهم کنیم. در این راه مشتاق شنیدن نظرات، پیشنهادها و انتقادهای شما هستیم. لبخند 


۴

«بله» به‌روز شد + ویژگی های نسخه جدید

آخرین نسخه «بله»‌ برای پلت‌فرم‌های اندروید و iOS هم اینک در اختیار شما همراهان گرامی‌ است. 

در نسخه (۶۳۱) ۲.۴۱ اندروید بهبودهای زیر ایجاد شده است:  

  • افزوده شدن قابلیت استفاده از چند کارت بانکی
  • اضافه شدن رابط کاربری «پیوند» بانک مرکزی
  • اضافه شدن امکان خرید شارژ از طریق بات
  • پیاده‌سازی شکل جدید رسید‌ تراکنش‌های مالی
  • امکان ویرایش و حذف پیام‌ در گروه‌، کانال و گفتگو
  • امکان جستجو در محتوای کانال‌ها، گروه‌ها و گفتگو‌ها
  • امکان افزودن گروهی مخاطبان به گروه و کانال
  • امکان ذخیره فیلم و فایل بر روی کارت حافظه
  • امکان قرار دادن و ارسال اطلاعات مکانی (Location) در بله
  • امکان افزودن کپشن به فایل‌ها
  • بهبود پیش‌نمایش لینک‌ها
  • به‌روز رسانی مخاطبان بله در صورت به‌روز رسانی دفترچه تلفن گوشی
  • امکان پاسخ‌دهی به استیکرها و تصاویر
  • بهبود گرافیکی و رابط کاربری
  • امکان خروج Log Out از نرم‌افزار
  • رفع ایرادات نرم‌افزاری

 نسخه ۲.۴۱ ویژه پلت‌فرم اندروید را می‌توانید از لینک های زیر دریافت نمایید:

همچنین نسخه ۵۲۶ بله مخصوص پلت‌فرم iOS‌ ازطریق لینک زیر قابل دریافت است:

 http://apple.co/2vGU3AE

مهمترین بهبودهای نسخه iOS عبارتند از:

  • پیاده سازی رابط کاربری جدید برای کارت به کارت، درخواست پول و بانک من
  • امکان اضافه کردن چندین کارت و انتخاب کارت پیش‌فرض
  • امکان افزودن کارت‌ جدید به صورت دستی یا با سامانه پیوند
  • پیاده سازی شکل جدید رسید تراکنش
  • امکان ویرایش پیام در گروه
  • امکان حذف پیام خود برای همه در گروه و پیام شخصی
  • امکان پرداخت قبض و خرید شارژ از طریق بات
  • رفع ایرادات نرم افزاری

نکته مهم: با توجه به پیاده‌سازی شکل جدید رسید، برای دریافت رسید تراکنشهای مالی خود، حتما «بله» را به‌روز رسانی فرمایید.

۳۴

پیام‌رسان بله، این‌بار راحت‌تر از قبل

امروزه بخش مهمی از ارتباطات مردم جهان با استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان انجام می‌شود. پیام‌رسان‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره انسان‌‌ها دارند و همین موضوع موجب ایجاد پیام‌رسان‌های متنوع شده است. اما به جرات می‌توان گفت بسیاری از پیام‌رسان‌ها نمی‌توانند کاربران را راضی کنند چرا که یک ویژگی مهم را ندارند: «راحتی»!

«راحتی» در استفاده، مهمترین ویژگی یک پیام‌رسان موفق است. از همین رو تیم‌های طراحی و توسعه پیام­رسان بله تلاش می‌کنند تا به گونه‌ای «بله» را طراحی کرده و توسعه دهند که «راحت‌ترین تجربه کاربری» را در اختیار کاربران قرار دهند.

پیش از این به تاریخچه شکل گیری تیم بله پرداخته بودیم. امروز برآنیم تا در مورد فلسفه تغییرات جدید در رابط کاربری پیام­رسان بله صحبت کنیم چرا که معتقدیم این تغییرات، در راحتی کار با بله تاثیرات شگفتی دارد.

تمرکز اصلی تیم طراحی بله بر خلق پیام­رسانی است که از ترندها و گرایش­های کوتاه‌مدت امروزی دور باشد و با گذشت زمان قدیمی و ناکارآمد نشود. هدف این است: توسعه پیام­رسانی جدید که کاربر با اولین استفاده از آن، حس تازه‌ای را تجربه کند و با امکانات جدیدی روبرو شود. «اتخاذ استراتژی طراحی درست»، «استفاده از تکنیک‌های ارزیابی» و «اطمینان از کاربردی بودن ویژگی‌های جدید» از دیگر وظایفی است که تیم طراحی برعهده دارد.

اما این تمام ماجرا نیست؛ کار تیم طراحی بله تنها طراحی پیام­رسانی با امکانات متفاوت نیست. طراحان با اضافه شدن هر ویژگی جدید به «بله» علاوه بر اینکه باید کاربر را از امکانات جدید آگاه کنند، باید هویت یکپارچه‌ای را نیز برای آنها به تصویر بکشند.

به عنوان مثال سامانه پیوند یکی از ویژگی‌های جدید است که به تازگی در پیام­رسان بله مورد استفاده قرار گرفته است. این سامانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی شده و هدف از ایجاد آن یکپارچگی و دسترسی آسان‌تر کاربر به شماره کارت­های بانکی خود است. کاربر پس از اضافه کردن کارت‌های بانکی خود به «بله» توسط سامانه پیوند، می‌تواند اطلاعات تکمیلی هر کارت را بصورت مجزا وارد کرده و در زمان استفاده از ویژگی‌های بانکی همچون «کارت به کارت»، «درخواست پول»،‌ «خرید شارژ» و ... اطلاعات لازم را به راحتی فراخوانی نماید. البته رمز دوم کارت طبق قانون بانک مرکزی، در نرم‌افزار ذخیره نمی‌­شود و در زمان انجام هر تراکنش بانکی، از کاربر گرفته می‌شود.

در پیاده‌سازی این ویژگی، طراحان بله باید مطمئن باشند که طرح جدید همه فاکتورهای هویت بصری گذشته را داراست و قواعد طرح‌های قبلی را تغییر نمی‌دهد و کاربر در نگاه اول این هویت مشترک را درک می­کند. این مرحله سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و وقت و انرژی زیادی از تیم طراحی به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند. تنها پس از اطمینان از این موضوع است که طرح جدید وارد مرحله پیاده‌سازی می‌شود.

طراحان با چالش دیگری نیز روبه‌رو هستند: «بله»، متفاوت از سایر پیام­رسان‌ها است. بنابراین طرح‌هایی که در بله مورد استفاده قرار می‌گیرد نمی‌تواند به پیام‌رسان‌های دیگر شبیه باشد. البته الهام گرفتن از طرح‌های موجود و بهبود و راحت‌تر کردن کاربری آنها، می‌تواند به ارائه راهکار و خلق ایده جدید در طراحی بله کمک کند.

 یک مثال مناسب در این موضوع، ویژگی «کارت به کارت بله» است. این ویژگی در پیام­رسان‌های دیگر دیده نمی­شود و تنها نرم افزارهای بانکی این خدمت را ارائه می‌دهند. چالش طراحی این ویژگی زمانی مطرح شد که طرح باید در عین سادگی و شباهت به کارایی نرم‌افزارهای بانکی، از چهارچوب یک پیام‌رسان خارج نشود و کاربر احساس نکند با نرم‌افزار دیگری به غیر از پیام­رسان روبرو است. همچنین این ویژگی باید طوری طراحی می‌شد که به راحتی در دسترس کاربر باشد تا بتواند به خوبی نیاز های بانکی او را مرتفع کند. به عنوان مثال اگر کاربر در زمان گفتگو با مخاطبش تمایل به استفاده از ویژگی «کارت به کارت» داشته باشد، نباید از فضای گفتگو خارج شود و محیط متفاوتی به او نشان داده شود.

این اتفاق برای ویژگی‌های بانکی دیگر مانند «درخواست پول» نیز صدق می‌کند. برای طراحان بله مهم است که کاربر، همان موقعیتی که در دنیای واقعی برای درخواست پول تجربه می‌کند را در فضای مجازی نیز تجربه کند. بنابراین فعالیت‌هایی نظیر «تعیین مبلغ»، «تعداد دفعات پرداخت»، «معرفی حساب مقصد» باید هر چه بیشتر به فضای حقیقی شبیه باشند.

برای رسیدن به این ویژگی‌ها، تیم طراحی براساس تکنیک‌های نظیر طراحی wireframing، استوری بورد‌ و ارائه پروتوتایپ اولیه، طرح‌هایی را آماده و طی جلساتی متعدد، بررسی می‌کند. پس از بحث و بررسی، طرح‌های منتخب برای تعدادی از کاربران محدود نمایش داده می­شود تا بازخورد‌های کاربران واقعی دریافت شود. این بازخورد‌ها تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌های تیم طراحی و اصلاح طرح‌ها دارد.

هدف تیم طراحی بله تنها ایجاد فضایی زیباتر و چشم‌نوازتر نیست، بلکه هدف آنها طراحی نرم‌افزاری است که بتواند همواره به همراه کاربر باشد و نیاز‌های او را مرتفع سازد. آنها برای رسیدن به راهکار جدید نه تنها به طور دائم، جریان‌ها و تغییرات هنری مختلف را رصد می‌کنند بلکه با پیش­بینی تغییر این جریان‌ها، مسیر طراحی پیام­رسان بله را هم مشخص می‌کنند تا در آینده نیز، این پیام­رسان همچنان پاسخگوی نیاز‌های کاربران خود باشد. طراحان بله خود را مسئول می‌دانند تا رضایت کاربران را فراهم کنند و تجربه لذت‌بخشی از کار با «بله» را در اختیار کاربران قرار دهند و در این راه مشتاق شنیدن بازخوردهای همراهان بله هستند.